Σε λίγες μέρες ξεκινά η Ολυμπιάδα του Πεκίνο. Αυτή η Ολυμπιάδα είναι το βραβείο του υπόλοιπου (δυτικού) κυρίως κόσμου στην Κίνα και τον φρενήρη ρυθμό ανάπτυξής της. Αυτή η Ολυμπιάδα θα γίνει μέσα στο "νέφος" της πρωτεύουσας που είναι το άλλο μεγάλο τίμημα της ανάπτυξης. Η τρελή κούρσα της Κίνας κάνει πολλούς να λένε ότι η γη γυρίζει γιατί αναπτύσσεται η Κίνα και αποφεύγουμε οι υπόλοιποι το οικονομικό κραχ. Όμως η ανάπτυξή της πόσο σχέση έχει με την δημοκρατία? Οι δυτικές χώρες δεν ενοχλούνται από το έλλειμμα δημοκρατίας γιατί υπάρχει η ασυδοσία (ελευθερία το λένε μερικοί) του κεφαλαίου στο "Ελ Ντοράντο" της εποχής.
Ζούμε άραγε την αρχή της αναπόφευκτης πτώσης της Ευρώπης, των αξιών της, του ανθρωπισμού; Το τέλος του αρχαιοελληνικών προτύπωντου κόσμου; Το ερώτημα αυτό τίθεται, με αφορμή τις κρίσεις που ζει αυτόν τον καιρό ο δυτικός καπιταλισμός, από τα χρηματιστήρια μέχρι το κοινωνικό κράτος. Παράλληλα με την κρίση της Δύσης, αλλά και την κρίση της Μέσης Ανατολής, όπου ο αραβομουσουλμανικός κόσμος έχει περίπλοκες σχέσεις με τη θρησκεία, παρατηρείται μια άνθηση της Ασίας, που οδηγεί σε έναν άλλο κόσμο, τον κινεζικό και στην κινέζικη θεώρηση αξιών της δημοκρατίας.
Η ουσία του προβλήματος είναι ότι η οικονομική ανάπτυξη δεν συνδέεται πλέον άρρηκτα με την πολιτική δημοκρατία. Ενα άδειο στομάχι οδηγεί στη βαρβαρότητα, ενώ αντίθετα ένα γεμάτο πιάτο επιτρέπει τον διάλογο (όπως πάντα το νηστικό αρκούδι δεν χορεύει ....σκοτώνει για να φάει). η σκέψη αυτή οδηγούσε ως τώρα στο συμπέρασμα ότι η δημοκρατία είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και, αντιστρόφως, ότι η ανάπτυξη «γεννά» αναγκαστικά τη δημοκρατία. Το αρχαιοελληνικό (αλλά και νεοελληνικό) «μας» μοντέλο αργά ή γρήγορα θα κυριαρχούσε στον κόσμο. Ακόμη και στην Κίνα.
Αλλά η σκέψη αυτή αποδείχθηκε λανθασμένη. Ο πλανήτης έζησε μια δεκαετία με πολύ ισχυρή ανάπτυξη, αλλά η δημοκρατία δεν προχώρησε. «Δεν υπάρχει καμιά ένδειξη που να μας επιτρέπει να συμπεράνουμε ότι η διακυβέρνηση του κόσμου βελτιώθηκε την τελευταία δεκαετία», αναφέρει στην τελευταία της έκθεση η Παγκόσμια Τράπεζα που παρακολουθεί εδώ και δώδεκα χρόνια 200 χώρες με μια σειρά από πολιτικά κριτήρια (εκλογές, μέσα ενημέρωσης, διαφθορά).
Την περίοδο 1996-2007, η δημοκρατία προόδευσε στη Σιέρα Λεόνε, την Γκάνα, την Ινδονησία, τη Λιβερία, αλλά υποχώρησε στη Λευκορωσία και τη Ζιμπάμπουε. Η οργάνωση Freedom House είναι πιο αισιόδοξη: σύμφωνα με τις δικές της μελέτες, ο αριθμός των δημοκρατικών κρατών έχει αυξηθεί από 75 το 1990 (46% του συνόλου) σε 123 το 2006 (64%). Από τις «δημοκρατίες» αυτές, όμως, μόνο οι μισές έχουν ελεύθερα μέσα ενημέρωσης. Οι περισσότερες οικονομικές μελέτες συμφωνούν με το συμπέρασμα της Παγκόσμιας Τράπεζας "η δημοκρατία δεν αποτελεί πλέον προϋπόθεση για την οικονομική ανόρθωση μιας χώρας ούτε έχει οποιαδήποτε συνέπεια στην ανάπτυξή της". Η εισαγωγή της δημοκρατίας (από τη Δύση) δεν βελτιώνει καθόλου τον ρυθμό της ανάπτυξης. Αρα, γιατί να επιχειρηθεί κάτι τέτοιο;
Το Κουβέιτ, μια από τις σπάνιες δημοκρατίες της περιοχής του Κόλπου, εξέλεξε τον Μάιο το κοινοβούλιό του. Αλλά αυτό δεν το βοήθησε. Το Ντουμπάι καλπάζει προς το μέλλον με "χαλίφη", το Κατάρ ακολουθεί με "βεζύρη" , ενώ το Κουβέιτ χάνει τον καιρό του σε συζητήσεις μεταξύ δημοκρατικά εκλεγμένων φιλόδοξων εθνοπατέρων. Το κινεζικό μοντέλο κυριαρχεί και εδώ.
Να λοιπόν τα σημάδια της παρακμής μας: η Ευρώπη χάνει το τραίνο της δημογραφίας και της οικονομίας, και μαζί της υποχωρεί ο πολιτικός ανθρωπισμός. Ο 21ος αιώνας δεν ανήκει πια σε μας.
Η μήπως δεν είναι έτσι; Ο Ντανιέλ Κοφμάν, που διευθύνει τις σχετικές μελέτες στην Παγκόσμια Τράπεζα, επισημαίνει ότι πρέπει να διευρυνθεί η έννοια της δημοκρατίας, ώστε να περιλάβει και τη διακυβέρνηση. Στην ομάδα κριτηρίων που έχει επιλέξει, διακρίνει την πολιτική δημοκρατία (ελεύθερες εκλογές, κράτος δικαίου, ελευθερία του Τύπου), την οικονομική δημοκρατία (αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης, απελευθέρωση, ελευθερία στην υπογραφή των συμβάσεων) και τον έλεγχο της διαφθοράς, ένα δείκτη που συχνά ξεχνιέται, ακόμη και στις χώρες του Βορρά. Επιπλέον, τονίζει πως πρέπει να εξετάζουμε τα πράγματα σε πιο μακροπρόθεσμη κλίμακα. Η ταχύτητα της ανάπτυξης που παρουσιάζουν σήμερα οι αναδυόμενες χώρες οφείλεται σε ένα φαινόμενο γνωστό στους οικονομολόγους: η εισαγωγή τεχνολογιών από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή την Ευρώπη επιτρέπει σε μια χώρα να περνά πιο γρήγορα τα στάδια της παραγωγικότητας. Φτάνει όμως μια στιγμή όπου η καμπύλη της ανάπτυξης αρχίζει να οριζοντιώνεται. Αυτό θα συμβεί οπωσδήποτε στην Κίνα σε πέντε, δεκαπέντε ή είκοσι χρόνια.
Με την έννοια αυτή, μπορεί η ανάπτυξη να μη φέρνει κατ' ανάγκη μαζί της τη δημοκρατία, αλλά η μακροπρόθεσμη ανάπτυξη συνδέεται με το σύνολο των κριτηρίων που αναφέρει η Παγκόσμια Τράπεζα. Ο Ντανιέλ Κοφμάν αναφέρει το παράδειγμα των πειρατών: τα εμπορικά και πολεμικά πλοία που διευθύνονταν με σιδηρά πυγμή από ένα δικτάτορα-καπετάνιο δεν μπορούσαν να αντισταθούν για καιρό στις επιθέσεις των πειρατών, οι οποίοι έπαιρναν τις αποφάσεις τους με δημοκρατικό τρόπο.
Η σχέση διακυβέρνηση-ανάπτυξη έχει πολλές εξαιρέσεις, τονίζει ο γάλλος οικονομολόγος. Αλλά η δημοκρατία, ο σεβασμός του δικαίου, η ελευθερία του Τύπου, η διαφάνεια, με δύο λόγια ο «ανθρωπισμός», οδηγούν μακροπρόθεσμα σε μια καλύτερη κυβέρνηση, σε μια πιο σταθερή οικονομία και σε μια πιο ισότιμη ευημερία. Αρα, οι λευκοί πειρατές της Ευρώπης έχουν όλο το μέλλον μπροστά τους!
Πηγές έμπνευσης : Le Monde, ΑΠΕ-ΜΠΕ, Ναυτεμπορική
1 σχόλιο:
Πολύ ώραίο το θέμα σου αγαπητέ blogger και ωραίες οι απόψεις που περικλύει.Θέλω ωστόσο να διαφωνήσω και να συμφωνίσω σε μερικά πράγματα.Πιστεύω ακράδαντα ότι η σοφία των αρχαίων προγόνων μας ξεπερνάει τα δικά μας μυαλά και τα μυαλά όλων των "δυτικών δημοκρατιών",η αμεσότητα της δημοκρατίας και του διαλόγου τους έκαναν να έχουν ψάξει τα πάντα σε μεγάλο βάθος.Υπήρχε όπως λέει και ο Αριστοτέλης κοινωνία πολιτών αντί δημοκρατίας.Όπως έλεγε κανένα πολίτευμα δεν είναι καλύτερο από τα άλλα.Υπάρχει η καλή διακυβέρνηση και η κακή,έτσι όταν κυβερνάει ένας με καλή διακυβέρνηση έχουμε Μοναρχία,με κακή Τυρρανία.Όταν κυβερνούν λίγοι με καλή διακυβέρνηση έχουμε αριστοκρατία ενώ με κακή ολιγαρχία.Όταν κυβερνούν πολλοί με καλή διακυβέρνηση έχουμε Πολιτεία ενώ με κακή ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.Ας μην βιαζόμαστε να κρίνουμε τα πολιτεύματα άλλων πολιτισμών και ας τα σεβομαστε είναι η γνώμη μου εφόσον οι πολίτες τους τα βρίσκουν αποτελεσματικά στα προβλήματα τους. Για παράδειγμα η Ρωσσία και η Κίνα,οι γίγαντες που όλοι τρέμουν την οργή τους,τα μεγαλύτερα κράτη με τους περισσότερους πλουτοπαραγωγικούς πόρους..πως είναι δυνατόν αυτά τα κράτη να κυβερνηθούν με την σύγχρονη Δυτική Δημοκρατία μας?Δεν ξέρω αν το έχετε παρατηρήσει, αλλά όσο διαβάζω για την αρχαία δημοκρατία τοσο μακρύτερα από αυτή βλέπω την δικιά μας.Επιπλέον ο Πλάτωνας προκειμένου να επιτύχει να δημιουργήσει την νέα του Πολιτεία θεωρούσε καταλληλότερο το περιβάλλον Μοναρχιών για να εφαρμόσει την θεωρία του.Επιπλέον και ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης θεωρούσαν τέλεια κοινωνία την Σπαρτιακή που δεν ήταν τόσο "Δημοκρατική" όσο της αρχαίας Αθήνας ωστόσο όλοι οι Σπαρτιάτες ήταν ίσοι και ΟΜΟΙΟΙ όπως ονομάζαν τους εαυτούς τους,ψηφίζαν στην απέλα και οι γυναίκες που στην αρχαία Αθήνα δεν ψήφιζαν και δεν ψηφίζαν σε καμία περίπτωση άνθρωποι που δεν ήταν Σπαρτιάτες.Θέλω να πω ότι το υλικό επίπεδο ζωής που φέρνει και στηρίζει η Δημοκρατία έρχεται σε βάρος των αρχών και αξιών ενός έθνους,βέβαια δεν συμφωνώ και με το άλλο άκρο.Πιστεύω ότι η ουσία είναι στη μέση καθώς εμείς είμαστε στο ένα άκρο και οι Κινέζοι στο άλλο.Η συγχρονη Δημοκρατία είναι εφεύρεση των δυτικών "Δημοκρατιών" προκειμένου να διατηρήσουν το status qvo και την κορυφή στην αιώνια καπιταλιστική πυραμίδα.Προφανώς και στην ιστορία υπάρχουν άπειρα παραδείγματα κοινωνιών σε ευημερία παρά την έλλειψη "Δημοκρατίας",περισσότερα από το αντίθετο.Το ένα δεν έχει να΄κάνει με το άλλο.Είμαστε στην ευχάριστη θέση να κρίνουμε τους άλλους που δεν είναι σαν εμάς και να μιλάμε για ανθρωπισμο επειδή έχουμε το στομάχι μας γεμάτο και όχι απλά αυτό γεμάτο και μόνο..Για να έχουμε όλα αυτά που έχουμε κάποιος ηγέτης της κατά τα άλλα ανθρωπιστικής δημοκρατίας μας έκανε ένα πόλεμο και επέβαλε μια δικτατορία κάπου αλλού ("πλούτος των λαών","Περι Πολέμου")μην κοροιδευόμαστε από ονομασίες και "ιδέες".Μου θυμίζουμε το κακομαθημένο πλουσιόπαιδο του πλούσιου βιομήχανου που φοροδιαφεύγει,κλέβει και καταπατεί προκειμένου να του δίνει τα πάντα τον κατακρίνει δρυμίτατα και αυτόν και τους άλλους αλλά κλεει και διαμαρτύρεται μόλις του μειώσει λίγο το χαρτζιλίκι μην σου πω ότι του επιτίθεται για να τον δείρει κιόλας..
Από Michael+
Δημοσίευση σχολίου