Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2008

Αθλητικό - ποδοσφαιρικό μάνατζμεντ στην Ευρώπη

Μάνατζερ και οικονομολόγοι για τον αθλητισμό

Oι Ολυμπιακοί Αγώνες δημιουργούν ένα πλέγμα χορηγήσεων, διαφημίσεων και τηλεοπτικών δικαιωμάτων αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, που δημιουργούν μία τεράστια οικονομική πρόκληση. Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο, ότι η Οικονομική Σχολή του Μάνσεστερ εγκαινίασε τον Νοέμβριο του 2007 τη δημιουργία ενός «Ολυμπιακού ΜΒΑ».

Το τυπικό όνομα του μεταπτυχιακού προγράμματος είναι «Γενικό MBA για τον Αθλητισμό και Μεγάλες Διοργανώσεις» (Global MBA for Sports and Major Events». Στόχος του μεταπτυχιακού είναι οι ηγέτες της αθλητικής βιομηχανίας.

«Η αθλητική βιομηχανία, όπως ακριβώς και άλλοι εξειδικευμένοι τομείς, απαιτούν ειδικές γνώσεις», υπογραμμίζει ο Νάιτζελ Μπάνιστερ, αναπληρωτής διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος. «Αρκεί κάποιος να κοιτάξει τα πολύπλοκα προγράμματα που πραγματοποιούν και τα τεράστια ποσά που διαθέτουν οι ολυμπιακές επιτροπές. Κάθε λάθος μεγιστοποιείται από τα διεθνή ΜΜΕ».

Πέραν των Ολυμπιακών Αγώνων ωστόσο, το πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ είναι το τελευταίο που ενσωματώνει τον αθλητισμό στα προγράμματά του. Έχουν προηγηθεί το Λίβερπουλ, το Κόβεντρι και το Γουόργικ, που συνδυάζουν τον επαγγελματικό αθλητισμό και τις επιχειρηματικές γνώσεις και πρακτικές.

Αθλητισμός και οικονομική ανάπτυξη

Η δημιουργία αυτών των μεταπτυχιακών προγραμμάτων αντικατοπτρίζουν την αυξανόμενη σημασία μέσα στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία της διασκέδασης και του θεάματος, επισημαίνει ο κ. Στσιμάνσκι.

«Όπου η οικονομία αναπτύσσεται γρήγορα, εκεί αναπτύσσεται και ο αθλητισμός» τονίζει ο καθηγητής και προσθέτει: «Οι πλουσιότερες χώρες ξοδεύουν τα μεγαλύτερα ποσά για τον αθλητισμό, αλλά και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως η Κίνα και η Ινδία, τα ποσά που επενδύονται στον αθλητισμό αυξάνονται αντίστοιχα».

Το ποδόσφαιρο, ο «βασιλιάς» του αθλητισμού

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο ρόλος της βιομηχανίας του αθλητισμού είναι φανερός στο ποδόσφαιρο. Ορισμένοι από τους μεγαλύτερους ποδοσφαιρικούς συλλόγους της χώρας, όπως η Τσέλσι, η Μάνσεστερ Γιουνάιτετ και η Λίβερπουλ, ανήκουν σε ξένους δισεκατομμυριούχους επιχειρηματίες από τη Ρωσία, τις ΗΠΑ, ακόμη και σ' έναν πρώην πρωθυπουργό της Ταϊλάνδης.

Ένας οπαδός της Γιουνάιτετ μπορεί να πάρει δάνειο από την ομάδα του, να ανοίξει αποταμιευτικό λογαριασμό και να ασφαλίσει το σπίτι και το αυτοκίνητό του.

Σε μία άλλη ποδοσφαιρόφιλη πόλη, το Λίβερπουλ, το αντίστοιχο μεταπτυχιακό λειτουργεί από το 1997. Οι ιθύνοντες κατάλαβαν πως το ποδόσφαιρο δεν είναι πλέον απλά ένα άθλημα, αλλά μία επικερδής επιχείρηση. Η ποδοσφαιρική ομάδα κέρδιζε εκατομμύρια δολάρια από τη συνδρομητική τηλεόραση, ενώ παράλληλα αυξάνονταν τα κέρδη από τις χορηγίες, την εμπορία των διαφημιστικών προϊόντων, με την κατάλληλη χρήση του μάνατζμεντ. Περισσότερα χρήματα έρχονταν με αυτό τον τρόπο, απ' ότι με τις ποδοσφαιρικές ικανότητες των αθλητών.

Νέες προοπτικές για τους επαγγελματίες

Στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Λίβερπουλ φοιτούν 25 άτομα κάθε χρόνο. Όπως, σημειώνει ο διευθυντής του μεταπτυχιακού, Ρόρι Μίλλερ, οι φοιτητές δεν έχουν κάποιο αθλητικό υπόβαθρο, αλλά είναι νεαροί επαγγελματίες, που πραγματοποιούν μία στροφή στην επαγγελματική τους πορεία. Πρόκειται συνήθως για δικηγόρους, λογιστές, διαφημιστές και δημοσιογράφους.

Το πρόγραμμα του μεταπτυχιακού περιλαμβάνει οικονομία, μάνατζμεντ, διαφήμιση και διαχείριση ανθρωπίνων πόρων. Οι φοιτητές προσαρμόζουν τις δικές τους σπουδές στο μεταπτυχιακό και εξειδικεύονται στο αθλητικό δίκαιο, το αθλητικό μάρκετινγκ, κτλ.

Οι απόφοιτοι αυτών των μεταπτυχιακών προγραμμάτων εργάζονται ως αθλητικοί σύμβουλοι στην Ισπανία και την Ινδία, σε θέσεις μάνατζμεντ στην UEF, ενώ κάποιοι εργάστηκαν στην Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου.

Η ανοδική πορεία της αθλητικής οικονομίας και αυξανόμενες ανάγκες των επιχειρήσεων του χώρου, απαιτούν κόσμο με εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Έχοντας στο δυναμικό τους αποφοίτους τέτοιων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, γνωρίζουν ότι θα καταφέρουν να σταθούν στην κορυφή της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Συνδυάζοντας το σωστό μάνατζμεντ και μάρκετινγκ, μία αθλητική επιχείρηση, μπορεί να εξαργυρώσει πλήρως την ανταπόκριση που έχει στην κοινωνία. Η βιομηχανία του αθλητισμού ανοίγει νέες δυνατότητες στους επαγγελματίες που αναζητούν διαφορετικού είδους ευκαιρίες.(Από την εφημερίδα "HERALD TRIBUNE")

ΥΓ: Μάλλον πρέπει να στείλει και ο ΠΑΝΘΡΑΚΙΚΟΣ ένα παιδί με υποτροφία στα εν λόγω πανεπιστήμια για σπουδές. Μετά τους ερασιτεχνισμούς που παρατηρούνται, πρέπει να μπει και ένας αθλητικός μάνατζερ στην ομάδα με ...... ΠΤΥΧΙΑ.


Δεν υπάρχουν σχόλια: