Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2008

H Ευρώπη κάνει ορθοπεταλιές

Δημοτικά ποδήλατα !!!! ..... για το κυκλοφοριακό


Τα προγράμματα δανεισμού ποδηλάτων έχουν εξαπλωθεί σε δεκάδες ευρωπαϊκές πόλεις, σε βαθμό που κανείς δεν μπορούσε να διανοηθεί και σε μέρη όπου η ποδηλασία ήταν κάθε άλλο παρά δημοφιλής.

Στα προγράμματα δανεισμού δεν συμπεριλαμβάνεται μόνο το πρόγραμμα Vélib' του Παρισιού με τα 20.000 ποδήλατα, αλλά και άλλα δημοφιλή προγράμματα χιλιάδων ποδηλάτων σε πόλεις όπως η Βαρκελώνη και η Λιόν. Αντίστοιχα προγράμματα εφαρμόζονται επίσης στην Παμπλόνα της Ισπανίας, στη Ρεν της Γαλλίας και στο Ντύσελντορφ της Γερμανίας. Ακόμη και στη Ρώμη, όπου τα στενά πλακόστρωτα δρομάκια δυσκολεύουν το πετάλι, ξεκίνησε πρόσφατα ένα μικρό δοκιμαστικό πρόγραμμα, το Roma-n-Bici, που αναμένεται να επεκταθεί σύντομα.

Η επιτυχία των καινούργιων αυτών προγραμμάτων οφείλεται εν μέρει και στην τεχνολογία. Με τη βοήθεια έξυπνων ηλεκτρονικών καρτών, οι ποδηλάτες μπορούν να παραλάβουν και να παραδώσουν το ποδήλατο σε λίγα μόνο δευτερόλεπτα σε εκατοντάδες σημεία, με το τίμημα της ενοικίασης να χρεώνεται απευθείας στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Στη Γερμανία και την Αυστρία τα μέλη λαμβάνουν στο κινητό τους τηλέφωνο έναν κωδικό με τον οποίο ξεκλειδώνουν τα ποδήλατα.

Το αντίστοιχο πρόγραμμα που επεκτείνεται στη Βαρκελώνη είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα των λεγόμενων «προγραμμάτων τρίτης γενιάς» που βασίζονται κατά κύριο λόγο στην τεχνολογία. Οι πελάτες αγοράζουν μια ετήσια συνδρομή έναντι περίπου 24 ευρώ και προμηθεύονται μια έξυπνη κάρτα με την οποία παραλαμβάνουν το ποδήλατο από έναν αυτοματοποιημένο χώρο αποθήκευσης. Το πρώτο 30λεπτο είναι δωρεάν ενώ στη συνέχεια χρεώνονται 30 λεπτά ανά μισάωρο. Τα ποδήλατα πρέπει να επιστραφούν εντός δύο ωρών, διαφορετικά απενεργοποιείται η έξυπνη κάρτα τους, ωστόσο, μπορούν να επιστρέψουν το ποδήλατο σε οποιαδήποτε σταθμό του δικτύου.

Αξιωματούχοι από τη Λιόν, της πρώτης πόλης που εφάρμοσε μαζικό πρόγραμμα δανεισμού ποδηλάτων υψηλής τεχνολογίας, εκτιμούν ότι το πρόγραμμα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 8.000 τόνους μετά την εφαρμογή του το 2005. Πάνω απ’ όλα, όμως, έχει αλλάξει ριζικά η φυσιογνωμία της πόλης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: